تبلیغات
آموزش کسب و کار اینترنتی
 
آموزش کسب و کار اینترنتی
آموزش کسب و کار اینترنتی، کسب و کار اینترنتی، موفقیت کسب و کار اینترنتی، مدیریت کسب و کار اینترنتی
جستجو در گوگل



    در این وبلاگ
    در كل اینترنت
View Elham Maddah's profile on LinkedIn
گوگل پلاس
مطالب اخیر
نویسندگان
برچسبها

با وبلاگ آموزش کسب و کار اینترنتی همراه باشید. در این وبلاگ مطالبی در راستای کسب و کار اینترنتی، آموزش کسب و کار اینترنتی، موفقیت کسب و کار اینترنتی، راه های کسب درآمد اینترنتی ارائه می شود .
با آرزوی موفقیت کسب و کار اینترنتی شما همراهان وبلاگ آموزش کسب و کار اینترنتی
آموزش کسب و کار اینترنتی| کسب و کار اینترنتی| موفقیت کسب و کار اینترنتی


ما در آینه‌ی گروه‌های تلگرامی؛ بررسی رفتارهای اجتماعی ایرانی در گروه‌های مجازی
کسب و کار اینترنتی و درآمد اینترنتی

همه چیز از جایی شروع می شود که دو ایده متضاد در یک گروه با هم مطرح می‌شود. اگر این اتفاق در یک فضای واقعی اتفاق بیفتد، کمتر ممکن است یکی از صاحبان ایده‌های متضاد بتواند به راحتی گروه را ترک کند، یا بحثهای دو نفره مدت زیادی دوام داشته باشد، یا مدیر آن گروه به راحتی یک یا دو طرف بحث را از گروه اخراج کند. اینها همه در دنیای واقعی و رودررو بودن آدمها شکل دیگری می‌گیرد. لحن آدمها خیلی وقتها تلخی کلمات را کنترل می‌کند و زبان بدن بر برداشت دیگران از مفاهیم کلمات گوینده تاثیر زیادی دارد. این تفاوت‌های ریز و درشت زمانی که وارد یک گروه مجازی از نوع تلگرامی، وایبری یا مشابه آن می‌شوید، به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

حسین امامی، مدرس ارتباطات دربار‌ه‌ی فضاهای «شبکه پیام‌رسان فوری موبایلی» به شفقنا رسانه می‌گوید: آنچه در شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی اتفاق می‌افتد تنها ارتباط نیست بلکه یک نوع «زندگی اجتماعی» و «سبک جدید زندگی» است. این شبکه‌ها نوعی تغییر در مصرف‌گرایی رسانه‌ای را در بین کاربران به وجود آورده‌اند. به طور مثال همین تغییر رویه مردم از وسایل ارتباط جمعی به خرید و استفاده از تبلت و گوشی‌های هوشمند از این موارد مصرف است که به بازار سودآوری برای صاحبان و فروشندگان کالاهای دیجیتال تبدیل شده است.


امامی معتقد است: این فضا به نوعی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی افراد شده است، و بخش اعظم زندگی مردم در این فضاها می‌گذرد و این حضور مستمر خود باعث نوع جدیدی از سبک زندگی است. در فضای مجازی ما فقط پیام‌هایی روی تلفن همراه دیگران هستیم. از لحن، حرکات و زبان بدنی خبری نیست. لذا شکلک‌ها و استیکرها جایگزین حالت‌های آدم‌ها در مکالمه‌ها شده‌اند. پس به راحتی می‌توان یک ارتباط جعلی و مبتنی بر دورویی را شکل داد. چرا که کلام یا پیام به تنهایی، حالت‌های واقعی احساس و رفتار کاربر را نشان نمی‌دهد و بیشتر فضایی برای ساختن یک هویت جعلی است.

چه کسی مدیر است؟

مدیر معمولا فردی است که گروه را ایجاد کرده است؛ فرقی نمی‌کند که اعضای یک گروه، خانواده، دوستان، همکلاسان یا متخصصان و علاقه‌مندان به یک موضوع خاص باشند؛ به هر حال ایجاد کننده می‌تواند قانون و اساسنامه‌ای برای گروه داشته باشد که بحث‌ها و اختلاف‌های پیش آمده را کنترل کند.

شهره مدیر یکی از گروه‌های جامعه‌شناسی با اشاره به اهداف گروه درباره کنترل بحث‌ها به شفقنا رسانه می‌گوید:«این انجمن با هدف انتشار مطالبی درباره جامعه و مردم شناسی، فرهنگ و سیاست اجتماعی شکل گرفته است که به نوعی باعث شده اکثر دانشجویان و صاحب نظران این رشته گردهم آیند و درباره مسایل مختلف جامعه اظهار نظر و راه حل بدهند.»

او ادامه می‌دهد: «سعی می‌کنیم طبق قوانین گروه مطالب و اندیشه‌هایی را انعکاس دهیم به همین خاطر برای مدیریت کاربران، هر گونه بحث و جدل و مکالمه شخصی دونفره در گروه ممنوع است و در صورت عدم رعایت افراد مبنی بر توهین و بی‌احترامی به یکدیگر و شخصیتها، و انتشار مطالب غیر مرتبط، آن اعضا را حذف می‌کنم.»

علیرضا مدیر یکی از گروه‌های ارتباطات هم درباره مدیریت نظر افراد مختلف به شفقنا رسانه می‌گوید:«سیاست من عدم ورود به مباحث و گفتگوهای چالشی و تضارب آراء میان اعضاست تا زمانی که به بی‌احترامی و برهم خوردن فضای دوستانه گروه منجر نشده است.»

کدام قانون؟

قانون‌ها در گروه‌های تخصصی بیشتر کاربرد دارد. جایی که اعضا جمع شده‌اند تا درباره موضوع مشخصی بحث و تبادل نظر کنند یا با دعوت ایجاد کننده گروه از کارشناسان کنفرانس و سخنرانی تخصصی برای اعضا انجام شود. قانون‌ها چند ویژگی مشترک دارند؛ موضوع اصلی گروه را به اعضا یادآوری می‌کنند، درباره نحوه ارائه و اظهار نظر در گروه قاعده می‌گذارند و در بیشتر این قانون‌های درون گروهی از اعضا خواسته می‌شود مطالبی مثل جوک، متنهای شاعرانه، اخبار و ... در اغلب گروه‌های غیرتخصصی وجود دارد، در گروه مورد نظر قرار ندهند.

این قانون‌ها البته به مذاق همه اعضا خوش نمی‌آید. مریم عضو یکی از گروه‌های هنری، قانون گروه درباره عدم انتشار مطالب غیرمرتبط را چندان قبول ندارد و معتقد است حتی در کلاس درس هم استراحت و مطالب غیرمرتبط وجود دارد پس چه طور نمی‌توان در یک گروه تخصصی هنر مطالب دیگری گذاشت؟ افراد دیگری هم هستند که مثل مریم فکر می‌کنند. آنها می‌گویند این مطالب در ظاهر غیر مرتبط می‌تواند برای برخی از اعضا جذاب باشد. در طرف مقابل افراد دیگری هستند که معتقدند باید قانون گروه رعایت شود تا اعضا بتوانند از گروه همان طوری استفاده کنند که از ابتدا مشخص شده است، و مجبور نباشند تعداد زیادی پیام‌های غیرمرتبط و گفت‌وگوهای شخصی دیگر اعضا را هم بخوانند.

مرجان مدیر یکی از گروه‌های تخصصی مدیریت، با افرادی که مطالب غیرمرتبط در گروه قرار می‌دهند، جدی برخورد می‌کند و حتی رویه حذف افراد در صورت عدم رعایت قانون را بارها تذکر می‌دهد: دفعه اول، تذکر خصوصی؛ دفعه دوم، جریمه نقدی با مبلغ کم و دفعه سوم حذف عضوی که قانون را رعایت نمی‌کند. عباس مدیر یکی از گروه‌های رسانه‌ای هم به همین شیوه برخورد می‌کند: کلیه اعضا ملزم به مراعات قوانین هستند و در صورت تخطی از قوانین برای دو تا سه بار به فرد خاطی تذکر داده و در صورت اصرار بر رویه نادرست از گروه خارج خواهند شد. الهام مدیر یکی از گروه‌های هنر در خانه هم معتقد است: سعی می‌کنیم اگر تقابل نظر و آراء پیش آمد بدون هر گونه توهین یا تمسخر افراد آزادانه نظر خود را بیان کنند که در غیر این صورت چند بار به فرد خاطی تذکر می‌دهم و در صورت اصرار بر رویه نادرست از گروه خارج خواهند شد.

حسین امامی، پژوهشگر ارتباطات درباره رفتار مناسب در فضای مجازی به دو اصل مسوولیت‌پذیری و مدیریت زمان اشاره می‌کند و می‌گوید: هر کاربر برای زندگی در فضای مجازی جدید لازم است نسبت به جامعه و اطرافیان خود مسوولیت‌پذیر باشد یعنی بر رفتار و کردار و گفتار خود در این فضا قبل از انتشار هر کلام و تصویری بیندیشد.

او اصل دوم رفتار مناسب کاربران در فضای مجازی را مدیریت زمان توسط خود کاربر و استفاده زمان‌بندی‌شده از این فضا خصوصا تلفن همراه هوشمند می‌داند و می‌گوید: استفاده مفرط از تلفن همراه باعث افزایش اضطراب و افسردگی و کاهش تمرکز و عملکرد اجتماعی می‌شود. این دو اصل رفتار مناسب کاربران در فضای مجازی کاملا با احادیث اسلامی در زندگی روزمره هم منطبق است. آنجا که می‌گوید «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم» که بر این اساس فرد به تقوا و داشتن  مسوولیت از یک طرف و همچنین داشتن نظم و انضباط در امور کارهایش سفارش شده است. بنابراین بر اساس این دو اصل می توان رفتار مناسب شهروندی را اجرا کرد و از آن برای اجرایی کردن رفتارهای مناسب در جامعه  بهره برد.

لفت (Left) دهندگان چه کسانی هستند؟

البته همیشه ایجاد کننده گروه فرد خاطی را از گروه حذف نمی‌کند. گروهی از افراد بنا به دلایل مختلف گروه را ترک می‌کنند و برخی آن قدر گروه‌های مختلف را ترک می‌کنند یا از یک گروه می‌روند و دوباره برمی‌گردند که به نظر می‌رسد این کار از ویژگی‌های شخصیتی آنهاست.

امامی درباره‌ی این رفتار می‌گوید: گاهی اوقات، افراد عضو یک گروه هرگاه بحث و جدل‌ها طولانی می‌شود، گروه را ترک می‌کنند که البته دلایل شخصی متعدد دارد و نباید این را فقط به نداشتن تحمل کاربر نسبت داد. شاید یکی به خاطر حفظ شأن گروه و کوتاه آمدن از جانب خود، گروه را ترک می‌کند.

او ادامه می‌دهد: فضای گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی قابلیت این را دارد که تمرینی برای گفت‌وگوی محترمانه و مودبانه باشد. این فضای به نسبت واقعی‌تری از دموکراسی و آزادی بیان است، که هرکس می‌تواند مطلبی را به اشتراک بگذارد یا آزادانه اظهارنظر بکند. هرچند متاسفانه غالب کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران قدرت گفت‌وگوی خوب در این فضا را ندارند و در یک بحث جدی زود از کوره در می‌روند یا از پاسخ و نقد کسی، منظور بدی برداشت می‌کنند. یکی از دلایل این است که در این فضاها لحن و زبان بدن مشخص نیست پس احتمال سوء برداشت‌ها زیاد است. بنابراین این فضای شبکه‌های ارتباطی موبایلی برای قضاوت روی رفتار و اخلاق افراد مناسب نیست.

جهان مجازی یا واقعی؟

علیرضا مدیر یکی از گروه‌های ارتباطات درباره‌ی کارکردهای اجتماعی این گروه‌ها می‌گوید: این گروه‌ها در عصر جهانی شدن می‌توانند به شکلی جدید نماینده حوزه عمومی و کنش ارتباطی هابرماس باشند. هابرماس تعبیر حوزه عمومی را در اطلاق به عرصه اجتماعی به کار می‌برد که طبق نظر او، افراد از طریق مفاهمه، استدلال مبتنی بر تعقل، شرایط عاری از هر گونه زور و فشار، و شرایط برابر برای همه اعضا می‌توانند به مجموعه‌ای از رفتارها و جهت‌گیری‌های ارزشی و هنجاری شکل بدهند و همین نمود را ما در ابزارهای ارتباطی مثل تلگرام می‌بینیم که حوزه‌ای برای گفت‌وگو و استدلال است.

عباس مدیر یکی از گروه‌های رسانه‌ای هم به آثار مثبت گروه‌های ارتباطی مثل ایجاد انسجام اجتماعی بین اعضای گروه اشاره می‌کند و به شفقنا رسانه می‌گوید: از نخستین کارکردهای این گروه‌ها برقراری ارتباط نزدیک‌تر و بیشتر بین افراد جامعه است. گروههای اجتماعی کوچکی که در این فضاها شکل می‌گیرد، زمینه پیدایش گروه‌های بزرگتر با اهداف و کارکردهای اجتماعی، فرهنگی، علمی - تخصصی و گاه سیاسی را به وجود می‌آورند.

الهام مدیر گروه هنر در خانه در گفت‌وگو با شفقنا رسانه درباره‌ی کارکردهای اجتماعی تحلیل مثبتی ندارد و معتقد است: روابط واقعی با انسان‌ها کم و تصور ما از بیشتر افراد، مجازی شده است. استیکرها و شکلک ها به جای ما حرف می‌زنند؛ اینها همه را گوشه‌نشین، آرام و بی‌تحرک کرده‌اند و ما برای چک کردن اپلیکیشن‌های خود دچار وسواس شده‌ایم.

حسین امامی، مدرس ارتباطات هم به هر دو وجه مثبت و منفی توجه دارد و می‌گوید: در فضای مجازی یک ارتباط سطحی وجود دارد یعنی ارتباطی نیست که مبتنی بر شناخت کامل و عمیق باشد. به همین خاطر نباید روی این ارتباطات سطحی و زودگذر سرمایه‌گذاری کرد و آن را کاملا قابل اعتماد دانست. مثلا در این فضا امکان نمایش یک ارتباط صمیمانه جعلی و تملق‌گویی بسیار بیشتر از ارتباطات چهره به چهره است، پس باید افراد به طور هوشمندانه حضور پیدا کنند.

منبع: شفقنا رسانه
با وبلاگ آموزش کسب و کار اینترنتی همراه باشید. در این وبلاگ مطالبی در راستای کسب و کار اینترنتی، آموزش کسب و کار اینترنتی، موفقیت کسب و کار اینترنتی، راه های کسب درآمد اینترنتی ارائه می شود .
با آرزوی موفقیت کسب و کار اینترنتی شما همراهان وبلاگ آموزش کسب و کار اینترنتی
آموزش کسب و کار اینترنتی| کسب و کار اینترنتی| موفقیت کسب و کار اینترنتی





نوع مطلب : آموزش کسب و کار اینترنتی Internet Business Trading، کسب و کار اینترنتی Internet Business، مدیریت کسب و کار اینترنتی Business management online، شبکه های اجتماعی Social Networks، 
برچسب ها : شبکه های اجتماعی، کسب و کار اینترنتی، آموزش کسب و کار اینترنتی، شروع کسب و کار اینترنتی،
لینک های مرتبط : شبکه های اجتماعی،

اشتراک گذاری مطلب :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


در این وبلاگ مطالبی در زمینه آموزش کسب و کار اینترنتی internet business training، کسب و کار اینترنتی internet business، موفقیت کسب و کار اینترنتی، شبکه های اجتماعی social networking، بهینه سازی سایت و سئو SEO ارائه می شود.

new-e-commerce.mihanblog.com

مدیر وبلاگ : الهام مداح
لینک دوستان
نفیس فایل
    خرید پروژه، مقاله و پایان نامه
رتبه الکسا
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
Search Engine Submission - AddMe